Undersøkelse om tapte anrop
I mange år har jeg arbeidet med møtebooking. Bare på grunn av meg har dette resultert i en anseelig stor menge med tapte anrop. Det er lett å forstå at dette er en kilde til stor irritasjon men fremfor alt kan det være et potensielt stort tap av gode muligheter. En annen ting er at dette resulterer i store kostnader hos den selgende parten som igjen fører til et høyt kostnadsnivå. Vi har gjennomført en undersøkelse om graden av slike tapte anrop.
For å illustrere litt om hvor mye kommunikasjon som går tapt har jeg tatt ut en samtalestatistikk over en toårsperiode 2018 og 2019:
Ant. ubesvarte = 1143
Antall samtaler mindre enn 30 sekunder = 2166
Totale antall samtaler = 7241
30 % av anropene var helt verdiløse
Denne viser at nær en tredjedel av anropene er helt verdiløse for begge parter. Innringeren har kanskje forberedt samtalen 5-15 minutter. Noen ganger lengre. Mottakeren sitter igjen med kun irritasjon og bortfall av konsentrasjon om det han holdt på med. I verste fall kan det ha ført til alvorlige konsekvenser i forhold til det mottakeren holdt på med. Kostnadene for begge parter er store. Samfunnsmessig snakker vi om store verdier som går tapt. I tillegg kommer det faktum at det som kunne blitt utvekslet ville kunne få stor verdi for begge parter.
Data ifra undersøkelsen kan du se her.